Zin en onzin van social media

Hoewel social media al jaren aan een heuse opmars bezig is, kunnen we inmiddels stellen dat het voornamelijk ingezet dient te worden waarvoor het ooit is bedoeld: sociale interactie met (potentiële) klanten. De grootste fout die (online) ondernemers maken is dat ze twitter, facebook en andere sociale media puur inzetten als sales kanaal. Daar gaat het mis. Als social media gebruiker wilt u niet constant gebombardeerd worden met berichten als “koop dit voor dat bedrag” etc. De gebruiker wil leuke content, grappige content en een klankbord. Dat is exact de manier waarop mkb en webshops social media zouden moeten gebruiken. Natuurlijk mag er ook wel eens een kortingsberichtje of een bepaalde sale aankondiging gedaan worden, maar dit zou niet de focus moeten zijn.

Welk sociaal medium?

Er zijn talloze verschillende sociale media te vinden, maar welke kunt u nu het beste gebruiken? Het beste is om eerst te onderzoeken waar de doelgroep zich bevindt. Ook is het van belang op welke manier u social media wilt gebruiken. Heeft u geen (mooi) beeldmateriaal voor handen? Kies dan voor twitter, want daar is beeld minder belangrijk. Heeft u juist veel mooi beeldmateriaal? Ga dan voor Instagram, want daar is beeld juist het allerbelangrijkste. Sowieso is facebook een aanrader, aangezien dit het meest populaire sociale medium is.

Relevantie en échte likes

Vooral bij facebook is het ontzettend belangrijk om échte likes te krijgen. Likes kopen klinkt als een snelle manier om een fanbase op te bouwen, maar niets is minder waar. Facebook laat een geplaatst bericht namelijk maar zien aan een bepaald aantal likers van uw facebook pagina. Wanneer hieruit geen respons komt, dan wordt het bericht niet meer getoond aan de overige likers. Dit maakt fake vind-ik-leuks dus nutteloos. Door dit systeempje van facebook is het dus van belang om relevante posts te plaatsen. 

© 2017 ABCDirect.nl | Sitemap